Den TransibiriskeFra Moskva til Bajkalsøen

Vi rejser med bekvemme tog på den Transibiriske jernbane og besøger fem spændende byer, inklusiv hovedstaden Moskva, og overnatter på hotel af international standard. Kazan, Jekatarinburg, Omsk og Irkutsk er nogle af Ruslands vigtigste byer, og som du lærer at kende. Vi besøger bykernerne både med bus og til fods. I Kazan tager voi også en bådtur på Volga. Rejsen afsluttes i Sibirien ved verdens dybeste ferskvandssø, Bajkalsøen.

REJSEFAKTA

Lande: Rusland

REJSETYPE: Rundrejse

Rejselængde : 12 dage

Gruppens størrelse: 19-24 personer

Visum kræves: Ja

HØJDEPUNKTER

  • Byrundtur i Moskva
  • Kazan og klosterøen Svijazhsk
  • Byrundturen i Jekaterinburg
  • Byrundtur i Omsk
  • Bajkalsøen

Dagsprogram
Sommer 2019

Dag 1 - Afrejse til Moskva. 

Dit fly lander i Moskva om eftermiddagen, og da bliver du mødt på lufthavnen af din rejseleder eller af transferguide, og siden kører du med bus til hotellet der er beliggende i det centrale Moskva. Om aftenen kører vi en rundtur i byen, og afslutter dagen med velkomstmiddag.

Dag 2 - Bytur og togrejse til Kazan. 

Moskva byder på en blanding af gammelt og ultramoderne. Brede avenuer, gamle russiske kirker i skyggen af skyskrabere og et aldrig aftagende mylder af mennesker og trafik. Med circa 15 mio indbyggere (inklusive forstæder) er Moskva både hovedstad i verdens største land, og en verdensmetropol med sit helt eget særpræg, som er meget forskelligt fra resten af Europas hovedstæder. Det tager sin tid at lære denne omtumlende storby at kende, men forhåbningsvist får du et godt overblik over den by, man kalder "Ruslands hjerte" efter dagens byrundtur. Her ser vi byens absolut vigtigste seværdigheder. Vi besøger den genopbyggede Frelserkirke, Sejrsmonumentet, Den Røde Plads og Kreml. Kreml har spillet en central rolle i Ruslands historie fra 1147 og frem til og med nutiden via Sovjetstaten. Det var præcist her på denne bakketop, at Fyrsten Jurji Dolgurukij lagde fundamentet til den kommende hovedstad. Vi når også at besøge nogle af Metrones mest spænnende stationer. Efter byrundturen rejser vi til den imponerende jernbanestation Kazinskij, bygget år 1914 i Jugendstil. Vi forlader Moskva om aftenen og giver os ud på vores Transsibiriske rejse og vores næste mål, Kazan som er provinshovedstad i Tatarstan. 

Dag 3 - Historisk klosterø og flodkrydsning på Volga.

 Togets tidstabel varierer fra afrejse til afrejse, men ankomsten til Kazan er om formiddagen. På stationen venter vores lokalguide os sammen med bus og bagagebærere. Efter en kort transport er vi fremme på hotellet, hvor vi får morgenmad og lidt hvile, inden vi starter dagens udflugt til den historiske klosterø Sviyazhsk, med sin spændende historie tilbage til 1500-tallet. Her ser man den ældste overlevende arkitektur i hele regionen. Da Ivan d. 4 (Den Grusomme) af Rusland planlagde at angribe det muslimske Khanat Kazan, byggede han en borg på den strategisk velbeliggende ø, som ligger i Volga tæt ved Kazan. For at kunne bygge fortet hurtigt og effektivt, opførte man det først i Myshkin 700 Km opstrøms, nummerede alle tømmerdelene, og transporterede så stokkene i floden hele vejen til øen. Da Kazan var erobret lod han sin favoritarkitekt Postnik Yakovlev opføre adskillige kirker og klostre på øen. Efter den russiske revolution ødelagde Bolsjevikkerne omkring halvdelen af bygningerne, men lod de smukkeste stå, blandt anden Himmelsfartsklostret hvor Skt. Nikolaskirken idag anvendes som kunstgalleri for lokale kunstnere. Treeninghedskirken i Dåbskonventet er den eneste bygning som har overlevet af Ivan's oprindelige borg, men også den er idag restaureret og har ændret udseende. Svijazhsk er idag en magnet for kunstnere og artister fra hele verden. Stedet er enestående og man fporstår at det har en speciel tiltrækningskraft, når man selv har været der. Efter en god frokost vender vi tilbage med båt og krydser ad Volga frem til Kazans havn, hvor bussen venter os. Resten af eftermiddagen er fri frem til aftensudflugten. Her tager vi en rundtur i Østerlandets solnedgangsstund i den smukt oplyste by. 

Dag 4 - Et legendarisk tårn og elitesport.

 Kazan er provinshovedstad i delrepublikken Tatarstan, hvor tatarisk er officielt sprog sidenstillet med russisk. Tatarisk hører til den turkmenske sprogstamme, og Tatarstans nuværende grænser dækker der datidige Khanat, som erobredes af Rusland i 1522. Kazan har en lang og interessant historie, som vi bekender os nærmere med når vi til fods promenerer omkring i den meget velbevarede stad. Vi besøger flere af de historisk vigtige bygninger, blandt andet den smukke Bebudelseskirke og det myteomspundne tårn Soyembika manarasi, der også kendes som Khans Moske. Denne moske er nok byens mest kendte bygning.Vi ser også den relativt nybyggede moske Kul Sharif. Sport er meget vigtig for Kazan, og byen kan prale med at huse en af Ruslands bedste fodboldsklubber, som har vundet den højeste liga og spillet med i Champions League under flere sæsoner. Ishockeyklubben Ak Bars Kazan er også i verdensklasse, det er et af topholdene i KHL, som er den russike superliga. Bandy er også en stor vintersport i Kazan. Om eftermiddagen er der fri tid frem til den fælles middag. 

Dag 5 - Den sidste by i Europa, Jekatarinburg.

Togstidstabellen varierer en del, alt efter hvilken del af året du rejser på, men forbered dig på en rigtigt tidlig afrejse. Vi bruger circa 12 timer på rejsende fod gennem de yderste dele af Europa på vej mod Jekatarinburg beliggende i Uralbjergenes sydligste dele. Her har geografer bestemt at Europa ender, og så overgår til det vældige Sibirien. Der er vi på vej hen! Du ankommer til Jekatarinburg om aftenen, og på stationen mødes vi igen af en lokalguide og en bus, som kører os til hotellet i centrum af byen. Efter indcheckning får vi serveret aftensmad. 

Dag 6 - Jernmalm og kongemord. 

Ekatarinburg, eller Jekatarinburg som den oftere kaldes, blev grundlagt 1721 af den samme person som byggede Skt. Peterborg, nemlig Zar Peter d. Store, og fik navn efter hans hustru Katarina 1. Byen var Ruslands første egentlige industriby, baseret på de rigelige forekomster af jern og mineraler fra Uralbjergene. Jekaterinburg blev den naturlige port til Asien, og det vigtige udgangspunkt for rigets ekspansion og eksloiteringen af Sibirien. Idag er byen nok mest kendt for, at det var her at Zarfamilien blev myrdet af bojsjevikkerne i 1918 i det såkaldte Ipatievhus. Dette hus blev nedrevet i 1970'erne, for at det ikke skulle blive et mindesmærke for monarkiet. År 2000 byggede man mindeskirken Allehelgenskirken (også kaldt kirken på blodet) for at mindes den myrdede Romanov zarfamilie. Vi besøger kirken og hører mere om, hvad der skete dengang. Alteret blev bygget præcist ovenpå den plads, hvor ex-zar Nikolaj II og hans familie blev henrettet. 

Vi besøger også byens skyskraber Vysotsky, hvorfra man kan skue ud over hele byen. Jekatarinburg er Ruslands fjerde største by med ca. 1,4 Mio indbyggere. Under byrundturen får vi også serveret en velsmagenede frokost, inden vi vender tilbage til den prægtige stationsbygning, hvorfra vi kører videre Østpå mod byen Omsk. 

Dag 7 - Oliefirmaer og Dostojevskij.

Efter ankomsten til Omsk møder vi igen lokalguide og bus, og kører til hotellet for tidlig indcheckning og morgenmad. Omsk er en af landets større byer med en befolkning omkring 1,2 Mio, og den er en vigtig industriby og et jernbaneknudepunkt. Byen er også en vigtig havneby, eftersom at Omsk via floden Irtysj forbindes med et stort opland. Vi hviler os et par timer inden vi giver os ud på byrundturen, hvor vi blandt andet går gennem de gamle kvarterer, som for nyligt er blevet gennem renoverede i forbindelse med byen 300 års jubilæum år 2016. Vi får serveret the på russik vis, og får berettet om et spænnede livsforløb i Omsk. Sidenhen besøger vi Dostojevskijmuseet, som indeholder en udstilling om den berømte forfatter, der var forvist hertil under sin fængseltid. Fjodor Dostojevskij forfattede nogle af verdenshistoriens helt store litterære mesterværker, såsom: Forbrydelse og Straf, Idioten og Brødrene Karamasov. Resten af dagen er fri til egne akiviteter, indtil vi samles til aftenens middag. 

Dag 8 - Drømmen om en Stillehavshavn.

 Den russiske drøm om en havn mod Stillehavet blev til virkelighed, da man grundlagde Vladivostok år 1880. Men man havde ingen fungerende forbindelse med hovedstad Moskva og Europa, hvilket var et enormt problem. 1916 stod den Transsibirske jernbane klar, og Rusland havde da skabt verden længste jernbane på 9.300 Km. Siden år 2002 er hele strækningen elektrificeret, og det er let at forstå betydningen af denne bane. Før jernbanen kunne det tage et halvt år at rejse mellem Moskva og Stillehavskysten med hest og vogn. Da banen var klar var rejsetiden forkortet til circa en måned. Idag tager det en uge med tog, og flyet tager mindre end en dagsrejse. Den Transibiriske jernbane er stadigvæk landets vigtigste transportmiddel, og den udbygges hele tiden. Vi rejser ikke hele vejen denne gang, for så havde vi ingen tid til at stoppe og se os omkring undervejs. Under rejsen stopper vi ved nogle af de vigtigste og interessanteste steder undervejs, og møder folk og hører nogle af deres historier. Indenfor den nærmeste fremtid kommer TEMA til at kunne tilbyde, at man kan fortsætte hele strækningen fra Irkustsk til Vladivostok som en 2. del af rejsen. Sibirien udgør 77 % af Ruslands landmasse og størstedelen er vildmark. Længst oppe i Nord dominerer tundraen, som er et træløst område med permafrost. Længere mod Syd kommer taigaen med nærmest uendelige nåleskove. Landskabet gennemskæres af mægtige floder og mod Syd mod Kina og Mongoliet dominerer store bjergmassiver. 

Det er noget helt specielt at færdes lange strækninger med tog. Idag er dette en erfaring, som for det meste tilhører en forgangen tid som nutidens ungdom ikke har oplevet. Transportmåderne har forandrets eftersom at flyvningerne nu ikke bare tager kortere tid, men også er billige. Men en togrejse bringer en nær på jorden, giver mere eller mindre en direkte kontakt med de omgivelser der passerer og dette påvirker ens sind. Afstand og tid får en anden betydelse, og vi tænker og associerer anderledes. Måske får vi mere kontakt med os selv, samtidig med at vi også får kontakt med noget helt nyt og anderledes for os. Mødet med mennesker er anderledes på tog end på internationelle lufthavne. Landskaberne passerer forbi, scenerierne forandres langsomt men sikkert og pludselig dukker der nogle huse op udenfor kupe-vinduet. Røg stiger op af en sodet skorsten, mennesker arbejder på markerne, der går nogle får og geder og så er det passeret. Dette er det enorme og tilsyneladende uendelige landskab som er Sibirien. 

Dag 9 - Endestation Irkutsk.

 Sent om aftenen ruller vi ind på stationen i Irkutsk. hvor lokalguide og bus venter og fører os til hotellet. Efter indregistrering er der middag. Resten af aftenen er fri til egen disposition. 

Dag 10 - Bajkalsøen, verdens dybeste ferskvandssø. 

Så er afslutningen på vores transsibiske rejse oprunden og vi er fremme ved nok verdens mest fascinerende indsø og dens ca. 23.600 Kubikkilometer ferskvand. Dette er omkring 20% af al ferskvand på hele jorden! Søen er over 630 Km lang og med dybder helt ned til 1647 M, hvilket gør Bajkal til verdens dybeste sø. Rent faktisk fordybes den kontinuerligt, og den er så enestående at den kom med på UNESCOs Verdensarvsliste år 1996. Flora og fauna her er i mangt og meget helt unik med masser af endemiske arter. Bajkalsælen er en af disse unikke dyr, som bare findes her. Det er også den mindste af sældyrene. Den lever af en anden unik art, fisken fedtulk, som lever dybt nede i søen, og så svømmer de op til højere vandlag, hvor sælerne kan fange dem. Dagens udflugtsprogram handler om Bajkal og lokalbefolkningen. Vi besøger Taltsky friluftsmuseet og Bajkal museet. Her lærer vi mere om den oprindelige befolkning og om flora og fauna i og omkring søen. Idag indgår både frokost og middag. 

Dag 11 - Afskedsmiddag i Irkutsk. 

Denne dag fortsætter vi med at udforske Bajkalsøen og dens omgivelser. Vi tager en kortere bådtur på søen med frokost ombord, og siden tager vi en scenisk togrejse langs kysten igennem et enestående smukt landskab. Rejsen afsluttes i Irkutsk hvor vi checker ind på hotellet og afrunder rejsen med en afskedsmiddag. 

Dag 12 - Hjemrejse via Moskva. 

Hjemrejse til Danmark via Moskva, diverse flymåltider indgår.

ALT DETTE INDGÅR I REJSEN

  • Flyrejse t/r Danmark - Moskva.
  • Samtlige transporter iflg. program.
  • Samtlige overnatninger.
  • 10 x morgenmad.
  • 7 x frokost.
  • 8 x middag.
  • Entreudgifter iflg. program.
  • TEMA rejseleder.

REJSEFAKTA

Dag 1.

Danmark - Moskva. Flyrejse og transport til hotellet i Moskva. Panoramaudflugt. Velkomstmiddag indgår. En overnatning på hotel i Moskva.

Dag 2.

Byrundtur i Moskva. Togrejse Moskva - Kazan, 790 Km. Tid ombord ca. 12 1/2 T. Helpension indgår. Overnatning på toget.

Dag 3.

Ankomst Kazan. Transport til hotellet. Udflugt til Sviyazhsk med bus og båd. Morgenmad og frokost indgår. To overnatninger på hotel i Kazan.

Dag 4.

Byrundtur med bus og til fods i Kazan, med byens Kreml og Kul Sharifmoskeen. Helpension indgår.

Dag 5.

Kazan - Jekatarinburg. Transport til station og tidlig afrejse med den Transibiriske jernbane, 925 Km. Ca. 13 1/2 T. Morgenmad og middag indgår.

Dag 6.

Byrundtur i Jekatarinburg. Udflugt til grænsemonumentet Europa - Asien. Togrejse til Omsk, 810 Km, ca. 13 1/2 T. Morgenmad og frokost indgår.

Dag 7.

Ankomst Omsk. Byrundtur med Dostojevskijmuseet. Helpension indgår. En overnatning på hotel i Omsk.

Dag 8.

Omsk - Irkutsk. Togrejse 2490 Km, ca. 1 døgn og 14 timer. Overnatning på toget.

Dag 9.

Ankomst Irkutsk. Middag indgår. En overnatning på hotel i Irkutsk.

Dag 10.

Irkutsk - Listvjanka. Udflugt til Taltsy med Bajkalmuseet. Helpension indgår. En overnatning på hotel i Listvjanka.

Dag 11.

Bajkal - Irkutsk. Bådtur på Bajkalsøen med frokost og siden togrejse langs med Bajkalkysten. Morgenmad, frokost og afskedsmiddag indgår. En overnatning på hotel i Irkutsk.

Dag 12.

Irkutsk - Danmark via Moskva. Transport til station og flyrejse. Flymåltider indgår.

Rusland

Befolkningstal
142,4 milllioner Landets areal
17.075.200 km² (verdens største land) Valuta
Russiske rubel Religion
ca. 75% russisk-ortodokse, muslimer, buddister m.fl. Sprog
Officielt sprog er russisk, men der tales også minoritetssprog. Forfatning
Føderal republik Præsident: Vladimir Putin. (siden dec.1999) Premierminister: Viktor Zubkov

Vigtigt om rejsen

I Grundprisen indgår:

Flyrejse Moskva t/r, TEMA rejseleder, del i dobbeltrum, måltider , udflugter, entreudgifter og de i rejsen inkluderede transportstrækninger ifølge dagsprogrammet.

Valuta: 

Rubel (RUB) 

De almindeligste bank- og kreditkort accepteres i de fleste større butikker. Kontomater findes. 

For mere information om valuta og kurs, kontakt bank- eller vekslingskontor. 

Drikkepenge:   

Drikkepenge er ikke inkluderet i rejsens pris, ej heller til diverse chauffører og/eller lokalguider. Vi anbefaler dig at beregne rejsekassen med ca. 65 Euro per person til drikkepenge til chauffører, lokalguider, serveringspersonale og evt. bagageservice. TEMAs rejseleder samler ind på plads og fordeler på passende vis.

Klima: 

Klimaoplysninger og vejrudsigter finder du på respektive vejrsites. Gode sider er www.cnn.com, www.bbc.com eller www.yr.no 

Moskvas klima påminder om det Skandinaviske klima, men kontinentalt. Sommerne er varme og vintrene kolde og snerige. 

Påklædning: 

Gode vandresko til byvandringerne, hvor der ofte er ujævne brostensbelægninger. Man klæder oftest om inden aftensmåltidet og restaurant besøg. 

Obs: 

Prisen for enkeltrum gælder for hotelovernatningerne. Enkeltrumstilæg for kupe koster dyrt (ca. 6000 DKK), men kan ordnes ved tidlig bestilling.

Der kan opstå sprogproblemer i Rusland, men den unge generation kan oftest fremmedsprog. Indenfor turismeerhvervene er sprogkundskaberne oftest gode. Det kan være godt (men ikke absolut nødvendigt) at medbringe en "alfabetnøgle" til det kyrilliske alfabet. I Skt. Petersborg er det almindeligt at gadenavne, stationer mm. angives på to alfabeter. På restauranter er det almindeligt med engelsk meny. 

Øvrigt: 

TEMA er et Skandinavisk rejsebureau, og grupperne er blandede svenske, norske og danske deltagere. Rejselederne er flest svenske (80%), og derudover norske og danske (10 % hver). Vi garanterer dansk rejseleder på visse afrejser.

Hotelinformation

I vores rejser indgår altid

  • TEMAs rejseleder
  • Fly & hotel
  • Udsøgte måltider
  • Udflugter og entreer ifølge program
  • Smagsprøver
  • Se dagsprogrammet

Andre Rundrejser

 
XClose