Krydstogt til Antarktis – det hvide kontinentFra Chile til Argentina via Kap Horn og Falklandsøerne
Dagsprogram
2027
Dag 1. AfrejseAfrejse fra Skandinavien med flyskifte i Paris. Videre med natfly til Santiago de Chile. [Måltider på flyet]
Dag 2. Ankomst til Santiago de Chile
Ankomst til Chiles hovedstad Santiago om morgenen, hvor TEMAs rejseleder møder op for at arrangere transport til hotellet. [M]
Dag 3. Byrundtur
Denne store, moderne havn i San Antonio betjener Chiles hovedstad Santiago – en by med spansk kolonial charme og en livlig sjæl. Omgivet af Andesbjergene og kystbjergene ligger Santiago centreret omkring Plaza de Armas, hvor flere af byens vartegn findes: den metropolitanske katedral fra 1700-tallet, Palacio de la Real Audiencia fra 1808, rådhuset og det nationale historiske museum. Om formiddagen tager vi på en byrundtur i dette område. [M]
Dag 4. Ombordstigning på M/S Oosterdam
Krydstogtet med Holland America Line afgår kl. 18.00 fra San Antonio. Bus afhenter os i god tid ved hotellet til check-in hos rederiet og ombordstigning på skibet Oosterdam. [M-F-A]
Dag 5. Til søs
Vi sejler direkte mod syd hele dagen. Slap af på dækket i en liggestol og nyd udsigten, læs en god bog eller deltag i de mange aktiviteter ombord. Der er flere spisesteder og barer at vælge imellem. Ombord findes også livemusik, underholdning, kasino, fitness og spa, hvor du kan forkæle dig selv med forskellige behandlinger (bestilles og betales direkte ombord). Rejselederen informerer løbende om mulighederne ombord og står for fælles aktiviteter og informationsmøder. [M-F-A]
Dag 6. Puerto Montt, Chile
Puerto Montt, hovedstad i regionen Los Lagos i Chile, kaldes ofte porten til landets gletsjersøer, vulkanske landskaber og omkringliggende nationalparker. Havnebyen har både et over hundrede år gammelt tysk bosættelsesmiljø samt oprindelige befolkninger fra Mapuchefolket. Mange eventyrrejsende starter herfra – eller fra nærliggende Puerto Varas – når de planlægger vandringer til Chiloé og Patagonien. Selv et kort besøg byder på et fascinerende indblik i Chiles mangfoldige kulturer og giver en forsmag på landets storslåede natur, som af mange regnes for et af verdens mest fotogene landskaber.
[Udflugt ca. 8 timer: Petrohué-vandfald, søcruise og chilensk landskab] [M-F-A]
Dag 7. Puerto Chacabuco
Den lille by Puerto Chacabuco, med lidt over 1.000 indbyggere, ligger for enden af Aisénfjorden. Selv de lokale indrømmer, at der ikke er meget at se i selve byen – man fik først for nylig gadenavne, og den største bygning er en fiskeindustri. En kort spadseretur er nok til at have set hele stedet. Men selvom denne beskedne havn ikke har mange seværdigheder i sig selv, er den porten til nogle af de smukkeste steder i denne del af chilenske Patagonien.
[Udflugt ca. 3 timer: Patagoniens naturlige skønhed] [M-F-A]
Dag 8. Til søs langs Chiles fjorde
Ligesom Norges kyst er Chiles vestkyst skåret af dramatiske bugter og fjorde, flankeret af barske bjerge og dale dækket af gletsjere. Denne spektakulære kyststrækning starter ved Reloncaví-estuariet (omtrent halvvejs ned ad Chiles lange ryg) og strækker sig hele vejen mod syd til kontinentets ende, Ildlandet. I fugleflugt er det omkring 1.500 kilometer, men at rejse her betyder sjældent en lige vej – skibene snor sig i stedet mellem fjorde og kanaler. [M-F-A]
Dag 9. Til søs
Is og vejr – det er dét, det hele handler om, når skibe sejler gennem denne del af verden. Langs Chiles kyst ved det sydlige patagonske isfelt bestemmer isdannelse og omskifteligt vejr, hvilke ruter der er farbare. Selv når det er sikkert at passere de populære gletsjere som Amalia, El Brujo eller en af de mange andre imponerende ismasser i området, kan tåge eller tæt havdis dække landskabet. Og vejret kan hurtigt skifte – spejlblanke vandoverflader kan pludselig kruses af vind, eller – med lidt held – spreder skyerne sig, og solen glitrer over ismarkerne og afslører sneklædte bjergtoppe i et øjebliks stille klarhed.
En af de vigtigste sejlruter i Patagonien er Sarmientokanalen, som løber i nord–sydlig retning. Den begynder ved Guía-strædet og slutter ved den sydlige del af Victoria-passet, hvor den møder Smyth-kanalen. Kawesqar-folket har levet i denne region i over 6.000 år, men kanalen har fået sit navn efter en senere besøgende: den spanske opdagelsesrejsende Pedro Sarmiento de Gamboa, som sejlede her i årene 1579–1580. På kanalens østlige side ligger det chilenske fastland, mens øerne Esperanza, Vancouver og Piazzi ligger mod vest. Ligesom i resten af Chiles fjordlandskab er kysten stærkt opbrudt af bugter og fjorde omgivet af sneklædte bjerge. Mange steder løber enorme gletsjere helt ned til havet. Langs kysten kan man være heldig at se alt fra magellanpingviner og sydlige søelefanter til delfiner og spækhuggere. [M-F-A]
Dag 10. Magellansstrædet, Punta Arenas, Cockburn og Beagle
Før Panamakanalen blev bygget, var det Magellansstrædet, der gjaldt. Denne dramatiske vandvej mellem Atlanterhavet og Stillehavet skærer gennem Sydamerikas sydspids og adskiller fastlandet fra Ildlandet. I århundreder var dette den vigtigste søvej for skibe, der krydsede mellem verdenshavene – indtil Panamakanalen blev indviet i 1914 og forkortede rejsen med tusindvis af kilometer.
Det var den portugisiske søfarer Ferdinand Magellan, der først krydsede strædet i 1520 under spansk flag. Han blev uden tvivl overvældet af det, han så – gletsjere, snedækkede bjerge, uberørte kystlinjer og et dyreliv, der stadig imponerer. Magellanpingviner, pukkelhvaler og legesyge delfiner som Commersons og Peales delfiner lever i dette patagonske paradis.
Strædet er 560 kilometer langt og op til 32 kilometer bredt på de bredeste steder. Med den charmerende by Punta Arenas som vigtigste havn er Magellansstrædet en uforglemmelig oplevelse – en rejse, der tiltrækker eventyrere fra hele verden.
Vi ankommer til Punta Arenas tidligt om morgenen. Byen, der ligger nær Chiles sydligste punkt, udstråler med rette følelsen af at befinde sig ved verdens ende. Den vindomsuste by ligger præcis mellem Atlanterhavet og Stillehavet og har spillet, og spiller stadig, en vigtig rolle i den geografiske, politiske og økonomiske udvikling i det sydlige hjørne af Sydamerika, der omfatter Chile og Argentina.
Cockburnkanalen udgør en vigtig passage mellem Magellansstrædet og Beaglekanalen, og på begge sider breder en af Chiles mest spektakulære nationalparker sig ud: Parque Nacional Alberto de Agostini – en juvel i det chilenske naturbeskyttelsesnetværk.
Kanalen deler sin udmunding i Stillehavet med Bárbara Channel, hvilket kan føre til dønninger, når skibet navigerer gennem området. Kysten er rig på fjorde og gletsjere, og Piafjorden er særligt betagende med sine utallige vandfald, der styrter ned i fjordens vand. Den tålmodige kan måske også være heldig at se isblokke kalve fra Pia-gletsjeren – en naturoplevelse for livet.
Beaglekanalen løber gennem øgruppen Ildlandet og er en fredelig, naturskøn passage, som er blevet en af de mest populære ruter for krydstogter i det sydlige Sydamerika. Kanalen fik sit navn i 1830 under en kortlægningsekspedition med HMS Beagle – det samme skib, som senere tog Charles Darwin med på hans fem år lange rejse, der ændrede videnskabshistorien.
Beaglekanalen er en af tre sejlbare passager rundt om Sydamerikas sydspids og strækker sig ca. 240 kilometer – fra øen Nueva i øst til Darwin Sound og Cook Bay i vest. Den vestlige del af kanalen ligger helt inden for Chile, mens den østlige danner grænsen mellem Chile og Argentina.
Den største bosættelse langs kanalen er Ushuaia i Argentina – verdens sydligste by – et populært stop for både dagsbesøgende og overnattende gæster. Langs ruten byder Beaglekanalen på naturskatte: snedækkede gletsjere, storslåede fjordlandskaber og et rigt dyreliv. Blandt højdepunkterne er Isla de los Lobos (søløveøen) og Isla de los Pájaros (fugleøen), hvor man kan se søløver, skarver, terner og andre havfugle i deres naturlige element.
[Udflugt ca. 8 timer: Punta Arenas – seværdigheder og estancia på pampassen] [M-F-A]
Dag 11. Gletsjernes Allé i Ildlandet
Glacier Alley – eller mere poetisk: Gletsjernes Allé – strækker sig langs en stor del af den 240 kilometer lange Beaglekanal i det vidtstrakte Ildlandet.
De to mest almindelige startpunkter for sejlads gennem Glacier Alley er Ushuaia i Argentina og Puerto Williams i Chile – to af verdens sydligste samfund. Ved at følge Beaglekanalen følger man den historiske rute, som HMS Beagle sejlede med en ung og endnu ukendt Charles Darwin ombord. Datidens søfolk måtte kæmpe mod vejret uden moderne bekvemmeligheder, men blev til gengæld belønnet med et uforglemmeligt syn: gletsjere, der vælter ned fra snedækkede bjergkæder, heriblandt den imponerende Darwin-gletsjer, opkaldt efter ham selv.
Selv i tæt tåge eller støvregn er det umuligt at overse de mægtige lyde fra isen, der brækker af og styrter i kanalen, eller larmen fra smeltevandsfald, der kaster sig ned i havet. Og som om landskabet ikke var nok, findes her også et rigt dyreliv – med mulighed for at se pingvinkolonier, pukkelhvaler og sæler langs kysten.
Dramatisk, eventyrligt, næsten uvirkeligt – Ushuaia er bogstaveligt talt verdens ende. Denne mindeværdige havneby ligger længst mod syd i Argentina, omgivet af de majestætiske Martialbjerge og den naturskønne Beaglekanal. Ushuaia er hovedstad i regionen Tierra del Fuego – Ildlandet – en øgruppe, der bedst kan beskrives som et kalejdoskop af naturens storslåede former: glitrende gletsjere, snedækkede toppe, tætte skove, krystalklare søer og vindomsuste vidder.
[Udflugt ca. 5,5 timer: Beaglekanalen med katamaran – Les Eclaireurs fyrtårn og Magellanpingvinkoloni] [M-F-A]
Dag 12. Kap Horn – en historisk milepæl i verdens søfart
Takket være sin placering ved et af Sydamerikas sydligste punkter har Kap Horn spillet en afgørende rolle i søfartens historie. Selv om Magellansstrædet længere nordpå blev opdaget først, viste det sig at være svært at navigere på grund af sin smalle og snoede rute. Da hollandske søfolk opdagede Kap Horn i 1615, blev det den foretrukne rute for handelsskibe på vej fra Europa eller Amerikas østkyst til vestkysten af Nord- og Sydamerika.
Kap Horn markerer det nordlige indløb til Drakestredet, hvor Atlanterhavet og Stillehavet mødes i en af verdens mest udfordrende havregioner. Indtil Panamakanalen åbnede i 1914, var dette en af verdens vigtigste – og farligste – søveje. Stærke vinde, kraftige strømme, høje bølger og isbjerge gjorde overfarten risikabel, især i sejlskibenes tid.
Selv i dag er det en præstation at "runde Hornet", især for de mange yachtregattaer, der krydser sundet i dets kolde og uforudsigelige farvand. Isla Hornos – øen hvor Kap Horn ligger – kan ved første øjekast virke gold og træfri, men er hjemsted for et rigt fugleliv med blandt andet måger og andre havfugle, der trodser det barske klima. [M-F-A]
Dag 13. Til søs
Dag til søs. [M-F-A]
Dag 14–17. Antarktis – det hvide kontinent
Efter cirka halvandet døgns sejlads over det legendariske Drakestred, der adskiller Sydamerika fra Antarktis, når vi frem til verdens mest afsidesliggende kontinent. Under din Antarktisekspedition sejler du mellem bugter og øer i Palmer-arkipelaget, beliggende ved den nordlige spids af den langstrakte antarktiske halvø, som strækker sig op mod Sydamerika.
Omgivet af et landskab helt dækket af sne, is og stilhed glider skibet frem mellem isbjerge og frosne formationer. Den næsten uvirkelige stilhed i Antarktis overrasker mange førstegangsrejsende – en oplevelse, der sætter sig fast.
Undervejs peger skibets naturguider på det rige fugleliv – terner, stormfugle og måger – som holder til langs kysterne og på små øer, som ved Dallmann Bay. Når du passerer den mørke, klippefyldte ø Cuverville, får du et glimt af verdens største kendte koloni af æselpingviner (gentoo), hvor omkring 6.500 ynglepar holder til.
Rejsen fortsætter til det storslåede Paradise Harbor, hvor du ud over æsel- og ringpingviner også kan få øje på forskningsstationer bemandet af Chile og Argentina – nogle af de få tegn på menneskelig tilstedeværelse i denne ellers urørte og ekstreme verden. [M-F-A]
Dag 18. Til søs
Dag til søs. [M-F-A]
Dag 19. Falklandsøerne
Verdens sydligste hovedstad, Stanley, ligger i øgruppen Falklandsøerne, som består af to hovedøer – Øst- og Vestfalkland – samt flere mindre øer i nærheden. Stanley er stolt af sin britiske arv, hvilket ses overalt – fra røde telefonbokse til traditionelle pubber. Falklandsøerne blev første gang gjort krav på af briterne i 1765, og gennem århundrederne har kronen været nødt til at opgive, generobre og forsvare disse fjerntliggende øer mod invaderende nationer – blandt andet ved en argentinsk invasion i 1982. Under koloniseringen blev øerne først brugt som base for hvalfangst og senere for sælfangst. I dag er det fiskeri og turisme, der driver økonomien i dette britiske territorium.
[Udflugt ca. 3 timer: Bluff Cove Penguin Rookery] [M-F-A]
Dag 20. Til søs
Dag til søs. [M-F-A]
Dag 21. Puerto Madryn, Nordpatagonien
For spansktalende kan navnet Puerto Madryn, en by med cirka 94.000 indbyggere i det nordlige Patagonien i Argentina, lyde usædvanligt. Navnet "Madryn" er nemlig ikke spansk. Love Jones-Parry, en fremtrædende walisisk godsejer, rejste til Patagonien i 1862 for at undersøge, om området egnede sig til walisiske bosættere. Da hans skib blev blæst ud af kurs, navngav han bugten, hvor de gik i land, efter sin ejendom i Wales – Porth Madryn. I 1865 sejlede en gruppe på 162 walisiske immigranter (nogle kilder siger 150) til Argentina og grundlagde den bosættelse, der i dag er kendt som Puerto Madryn.
Sporene af byens britiske rødder findes stadig – man kan f.eks. finde restauranter, der serverer afternoon tea. I dag er Puerto Madryn mest kendt som porten til Valdés-halvøen, et UNESCO-verdensarvsområde med store bestande af sæler, søløver og hvaler tæt på kysten. Selvom det især er naturen og dyrelivet, der tiltrækker besøgende, er det også værd at udforske strandpromenaden med restauranter og de strande, som har gjort byen til en populær badeby.
[Udflugt ca. 7 timer: Valdés-halvøen & Estancia San Lorenzo] [M-F-A]
Dag 22. Til søs
Dag til søs. [M-F-A]
Dag 23. Punta del Este, Uruguay
I mange år blev Punta del Este beskrevet som en "søvnig" lille by af rejsejournalister. Med en fast befolkning på under 10.000 og en afslappet atmosfære skete der ikke meget i denne afsides by i det sydøstlige Uruguay. Men rygtet begyndte at sprede sig. Punta del Este blev kaldt Sydamerikas Hamptons – og endnu mere fristende – kontinentets eget St. Tropez. Med andre ord: en smuk, tryg og velstående kystby, perfekt til ferie. Det er det oplagte feriested for velhavende uruguayanere og argentinere, mange af dem med sommerbolig her.
Om vinteren (sommer på den sydlige halvkugle) vokser befolkningen markant, når feriegæster og solhungrende turister ankommer, og det fredelige Punta del Este forvandles til et glitrende og glamourøst feriemål. Ud over solbadning og svømning i det turkise vand, benytter mange lejligheden til at shoppe i eksklusive butikker, besøge lokale gallerier, prøve lykken på kasinoet eller nyde frisk fisk og skaldyr på en af byens mange restauranter.
[Udflugt ca. 4 timer: Punta del Este, Ralli Museum & Casapueblo] [M-F-A]
Dag 24. Montevideo, Uruguay
Uruguays hovedstad Montevideo havner ofte i skyggen af sin større og mere glamourøse søster på den anden side af Río de la Plata – Buenos Aires. Men selvom Montevideo mangler storbyens tempo, deler den samme kosmopolitiske stemning – og selvfølgelig, fremragende kødrestauranter. Byens mindre størrelse er faktisk en fordel: her er stemningen mere rolig og afslappet.
Montevideo byder på en overraskende blanding af bydele. Ciudad Vieja, den gamle bydel med gader i netmønster på en halvø mellem Río de la Plata og havnen, er det koloniale hjerte. Efter mange år med forfald er området blevet genoplivet – restauranter, barer og klubber åbner nu i nænsomt renoverede bygninger. Midtbyen er en skattekiste af art deco-arkitektur, mens de nyere østlige forstæder minder om Miami med skinnende højhuse og fortovscaféer – og kilometerlange strande lige i nærheden.
Af alle Latinamerikas byer er det måske ingen, der føles så tilgængelig og let at holde af som Montevideo. Indbyggerne sætter pris på en god bøf fra pampas eller en aftentur langs strandpromenaden med en is i hånden. Efter en dag her gør du sikkert det samme.
[Udflugt ca. 6 timer: Det bedste af Montevideo & Juanico-vingården] [M-F-A]
Dag 25. Buenos Aires, Argentina
I begyndelsen af 1900-tallet blev Buenos Aires, Argentinas hovedstad, utrolig rig gennem eksport af oksekød fra pampassen til resten af verden. Byen tog hurtigt plads blandt verdens metropoler, og mange seværdigheder og arkitektoniske perler blev opført. Siden da har byen oplevet voldsomme økonomiske og politiske udsving, men den fascinerer og fortryller fortsat sine besøgende – ikke mindst takket være sin kaotiske energi og urbane skønhed. Heldigvis er meget af byens Belle Époque-glans og store grønne områder stadig intakte.
Porteños – som indbyggerne kaldes – kan have spanske, italienske, jødiske eller mellemøstlige rødder, og denne kulturelle mangfoldighed afspejles i sproget, maden og fritidslivet. Buenos Aires er også tangoens fødested. Musikken og dansen er aldrig forsvundet, men oplever netop nu en ny renæssance. Tangoglade mennesker fra hele verden kommer hertil for at deltage i eller opleve milongas – danseaftener, hvor passionen er i centrum. Argentina er også verdensførende inden for polo, og i takt med at flere får øjnene op for sporten, opnår spillere som den flotte Nacho Figueras stor international berømmelse. [M-F-A]
Dag 26. Landgang
Krydstogtet med M/S Oosterdam afsluttes, og vi går i land, hvor bus venter på en byrundtur i Buenos Aires. Derefter videre til hotellet for check-in. [M]
Dag 27. Iguazúvandfaldene fra Argentina
Transfer til lufthavnen og fly til Puerto Iguazú. Vi besøger de mægtige vandfald, optaget på UNESCOs verdensarvsliste. I dag holder vi os til den argentinske side og vandrer på stier gennem regnskoven. Vandfaldssystemet består af op mod 275 separate fald og er dermed et af verdens største. [M-F-A]
Dag 28. Iguazúvandfaldene fra Brasilien
Bussen bringer os over grænsen til den brasilianske side af vandfaldene, som opleves på en helt anden måde. Via en gangbro ud over floden kommer vi frem til det mest spektakulære punkt: "Djævlens Gab". Larmen er øredøvende, og du skal regne med at blive våd af den opstigende vandsky. [M-F-A]
Dag 29. Sukkertoppen og Kristusstatuen i Rio de Janeiro
Heldagsudflugt til to af byens mest berømte seværdigheder. Vi starter med svævebanen op til den berømte Sukkertop, Pão de Açúcar, på Urca-bjerget. Den har to stationer, og på toppen venter en formidabel udsigt. Vi fortsætter derefter gennem byens regnskov og nationalparken Tijuca op til Corcovado-bjerget og Kristusstatuen. Udsigten herfra er endnu mere betagende. Sjov detalje: fundamentet, som statuen står på, kommer fra Cementa i skånske Limhamn. Fælles middag om aftenen. [M-F-A]
Dag 30. Hjemrejse
Transfer til lufthavnen for hjemrejse. [M – måltider ombord på flyet]
Dag 31. Hjemkomst
Flyskifte i Europa og ankomst til Skandinavien. [Måltider på flyet]
Vigtigt om rejsen
Inkluderet i grundprisenFlyrejse til og fra Sydamerika samt alle nævnte indenrigsflyvninger. TEMAs rejseleder, samtlige overnatninger med delt indkvartering i udvendig kahyt i kategorien Oceanview, måltider, udflugter og al transport ifølge dagsprogrammet.
OBS! For denne rejse gælder et forhøjet depositum på 9.000 DKK pr. person, som skal indbetales inden for en uge. Depositum refunderes ikke ved eventuel afbestilling. Vi anbefaler derfor, at du ser nærmere på din afbestillingsforsikring, inden du booker.
TEMAs gruppestørrelse
Hos TEMA er rejsen og rejsende i centrum. Sammen møder vi mennesker, kulturer og oplevelser i naturen på en nærværende, autentisk og behagelig måde. Gruppestørrelsen afspejler dette og er en vigtig grund til, at mange vælger at rejse med os. Vi undgår alt for store grupper for at give alle en så indholdsrig og mindeværdig rejse som muligt.
Om rederiet
Holland America Line er et britisk/amerikansk rederi og et af verdens ældste, grundlagt i 1873 som Netherlands-America Steamship Company. Dengang var formålet at transportere varer og passagerer mellem Europa og Amerika. Allerede i 1895 tilbød Holland America Line sit første krydstogt, og i 1971 forlod man fragtdelen og satsede udelukkende på krydstogter.
Holland America Line råder i dag over en stor flåde af mellemstore skibe og tilbyder krydstogter til spændende og eksotiske destinationer verden over. Kendt for sin høje standard, fremragende service, gode mad og store fokus på miljøet, er Holland America Line en naturlig samarbejdspartner for TEMA.
Om skibene
Hvilket skib du rejser med afhænger af afrejsedatoen. Fælles for dem alle er, at de tilbyder en rummelig og komfortabel rejse, hvor du aldrig keder dig. Når du ikke udforsker en ny destination, kan du nyde underholdning om bord såsom shows, musik, kasino og meget mere.
Vil du være aktiv undervejs, er der også et veludstyret fitnesscenter og to pools. I Explorations Central kan du lære mere om rejsemålene, ud over det rejselederen fortæller. I Culinary Arts Center – et samarbejde med Food & Wine Magazine – tilbydes vinsmagning, cocktailkurser, madlavning og blomsterbinding mod tillæg.
Mod ekstra betaling kan du slappe af i skibets spa, besøge frisøren eller få en skønhedsbehandling. WiFi er tilgængeligt om bord, men dyrt – regn med 36 USD pr. dag eller 792 USD for 22 dage. Vil du kunne streame, koster det 47 USD pr. dag eller 1.034 USD for 22 dage. Vælger du drikkepakken "Have it All", er WiFi (36 USD pr. dag) inkluderet.
Afrejse 7. januar 2027: Oosterdam
Kahytter
På denne rejse er udvendig kahyt i kategorien Oceanview inkluderet i grundprisen. Alle kahytter har eget bad/toilet, opbevaringsplads, køleskab og hårtørrer. Det er muligt at opgradere mod merpris. Tilgængelig opgradering: kahyt i kategorien Verandah, lyse kahytter med privat balkon.
Antallet af kahytter til nedenstående tillægspris er begrænset og kan hurtigt blive udsolgt. Derfor kan vi ikke garantere tilgængelighed. "Først til mølle" gælder. Bemærk: hvis du opgraderer din kahyt, er der ingen garanti for, at du kan ændre tilbage.
Tillæg for Verandah-kategori pr. person
Delt dobbeltkahyt: 13.500 DKK
Enkelkahyt: 27.000 DKK
De fleste af Holland America Lines skibe har både amerikanske (115 V) og europæiske (220 V) stik. Medbring dog gerne adapter, især under programmet før krydstogtet, hvor hotellerne ikke altid har europæiske stik.
Mad og drikke om bord
Du går aldrig sulten eller tørstig på skibet. Der findes et stort udvalg af restauranter, snackbarer, barer og caféer – mange inkluderet i prisen. Uanset om du ønsker fine dining eller noget enkelt, er der mange muligheder. Vil du spise i kahytten, tilbydes 24-timers roomservice uden ekstra gebyr.
Af drikkevarer er vand, juice, kaffe (almindelig filterkaffe), te og mælk inkluderet. Alkohol, specialkaffe (cappuccino, latte m.m.), sodavand, flaskevand og smoothies er ikke inkluderet.
En populær tilføjelse på Holland America Lines krydstogter er pakken "Have it All", hvor følgende er inkluderet: drikkepakke med vin, øl, drinks eller alkoholfrie alternativer, en ekstra udflugt med rederiet, en a la carte-middag, samt WiFi (1 enhed) og Hotel Service Charge. Pris: 70 EUR/person/dag eller 1.540 EUR/person i alt. Oplys os ved booking, hvis du ønsker dette.
Det er også muligt at købe drikkepakker separat, enten hjemmefra eller om bord. Priserne er dog lidt højere end "Have it All".
Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum til denne rejse.
Valuta og betaling
Valuta om bord: amerikanske dollars (USD). Lokale valutaer kan veksles om bord eller via vekselkontorer og hæveautomater i havnene. De mest almindelige kreditkort accepteres.
Betaling om bord
Du får automatisk en konto tilknyttet dit nøglekort, som fungerer som betalingsmiddel om bord. Kontanter accepteres ikke i barer, butikker, spa eller ved udflugter. Ved ombordstigning registreres dit kredit- eller betalingskort (Visa®, Mastercard®, American Express®, Discover®). Holland America Line reserverer 100 USD pr. person og dag ved ombordstigning. Hvis beløbet opbruges, reserveres yderligere 100 USD pr. dag.
Drikkepenge
Drikkepenge er ikke inkluderet i rejsens pris. TEMAs rejseleder indsamler 60 USD pr. person ved rejsens start til fælles aktiviteter, chauffører, lokale guider og bagagehåndtering.
Hotel Service Charge:
Dette er en obligatorisk serviceafgift om bord, som går til personalet. Den udgør aktuelt ca. 17 USD pr. dag og person afhængigt af kahyt. Beløbet lægges automatisk til din regning om bord. Ved valg af "Have it All" er denne afgift inkluderet.
Yderligere drikkepenge er frivillige – f.eks. til rengøringspersonale, hvis du ønsker at vise ekstra taknemmelighed.
Klima
Klimadata og vejrudsigter findes bl.a. på yr.no, bbc.com og cnn.com.
Patagonien har generelt milde somre og kolde vintre, med stærk vind og store temperatursving mellem dag og nat. Regionen har stor geografisk variation – fra middelhavsklima til kolde og tørre områder.
Antarktis er verdens koldeste og tørreste kontinent (en ørken). Nedbøren er kun 166 mm årligt, og sneen smelter sjældent. Den bliver i stedet til gletsjere og indlandsis.
Antarktiske Halvø har mildere klima end det indre af kontinentet. Om sommeren ligger temperaturen omkring 0 °C, men vejret er uforudsigeligt og kan skifte hurtigt.
Drake-passagen har ofte uroligt og blæsende vejr. Januar er den bedste måned at krydse passagen, da havet da oftest er roligere.
Påklædning og udstyr
Om dagen om bord: afslappet tøj som t-shirt og sneakers. Om aftenen forventes pænere påklædning – mænd bør bære jakke, skjorte og mørke bukser. For kvinder passer både kjole, nederdel og bukser.
Til udflugter: slidstærkt og let tøj i bomuld, vindtæt jakke og varm trøje til kølige morgener og aftener. Lag-på-lag er en god idé. Regntøj og gode, vandtætte vandresko, hue og vanter. Solbriller, kamera, kikkert, ekstra hukommelseskort og opladere. Har du mange enheder, er en stikdåse praktisk.
Hør med rejselederen om anbefalet tøj til hver udflugt. Mere info om klima og destinationer findes i skibets Exploration Center.
Husk pas eller anden legitimation ved alle udflugter.
[M=Morgenmad F=Frokost A=Aftensmad]